EXXPOSE
  • Home
  • Artikelen
    • Nieuws
    • FAQ
    • Downloads
  • Campagnes
    • Ik Ben Onbetaalbaar
    • Goede deal
  • Over
    • Over ons
    • In de media
    • Contact

Beleid

Als het gaat om wetgeving zijn in ieder geval twee grote ideeën over prostitutie die in de discussies over beleid een prominente rol spelen: de sekswerk-benadering en de seksuele uitbuiting-benadering 1. In dit artikel gaan we in op twee uitwerkingen van deze ideeën: het Nederlandse model en het alternatief, het Zweedse model.

Wat is het idee achter legalisering van prostitutie?

De sekswerk benadering.  

De sekswerk-benadering legt de nadruk op de mogelijkheid om een vrije keuze te maken voor prostitutie als beroep.

Het wetsvoorstel 

In Nederland is sinds 2000 het bordeelverbod opgeheven. Het idee achter dit beleid was om schadelijke vormen van prostitutie te kunnen bestrijden en vrijwillige prostitutie te normaliseren 2. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen vrijwillige en gedwongen prostitutie. In het wetsvoorstel staat dan ook:

“Hoe men ook aankijkt tegen het verschijnsel prostitutie, dat het bestaat is een gegeven, ook voor de overheid. Dat vraagt om een realistische benadering zonder moralisme. Ik ben van oordeel dat de overheid het tot haar taak dient te rekenen enerzijds vormen van (exploitatie van) prostitutie die wegens de vrijwillige aard ervan uit maatschappelijk oogpunt aanvaardbaar mogen worden geacht, toe te staan en condities te scheppen voor normalisering van het verschijnsel en anderzijds schadelijke vormen van (exploitatie van) van prostitutie krachtig te bestrijden. Zulks noopt tot wetgeving.”

Hoe is dit idee uitgewerkt in Nederland?

Legale prostitutie

Sinds het opheffen van het bordeelverbod in 2000, is in Nederland het runnen van een bordeel wettelijk 3. Het verhuren van ramen, maar ook het verkopen van seks worden voor de wet gezien als werk, zolang het maar plaats vindt in locaties met een vergunning, waar prostitutie gereguleerd wordt.

Illegale prostitutie 

Tegelijkertijd zijn de regels rondom de ‘uitwassen’ van prostitutie aangescherpt. Als we het in Nederland over illegale prostitutie hebben, hebben we het dan ook over prostitutie waarbij sprake is van mensenhandel (zie kader), de persoon in de prostitutie minderjarig is, of prostitutie plaats vindt op plekken zonder vergunning.

Pooiers

Het verdienen aan prostitutie is niet illegaal. Ook pooierschap is in Nederland (nog) niet verboden. Alleen als een pooier zich schuldig maakt aan mensenhandel en uitbuiting is diegene strafbaar. Er is in Nederland pas sprake van mensenhandel wanneer het doel van de tussenpersoon is om mensen uit te buiten 4. Het in de prostitutie brengen van een minderjarige is altijd verboden, hierbij hoeft geen sprake te zijn van dwang.

Uitbuiting & mensenhandel

Mensenhandel
In Nederland verstaan we onder mensenhandel het werven, vervoeren, overbrengen, opnemen of huisvesten van een persoon met gebruik van dwang (in brede zin) en met het doel die persoon uit te buiten 5. De (beoogde) uitbuiting is de kern van mensenhandel. Dit kan plaatsvinden in de seksindustrie, maar ook in andere economische sectoren. Mensenhandel is strafbaar gesteld in artikel 273f 6.

Uitbuiting
Uitbuiting betekent mensen onder mensonterende omstandigheden te laten werken, vrijwillig of onvrijwillig, en daarvan zelf te profiteren door hen de inkomsten af te nemen. Dit kan gepaard gaan met dwang, geweld, chantage en misleiding 7.

Wat zijn de gewenste gevolgen van dit beleid?

Schadelijke prostitutie bestrijden 

In 2007 is in opdracht van de overheid een evaluatierapport gepresenteerd over de opheffing van het bordeelverbod 8. Een van de conclusies was dat het lastig is om gedwongen prostitutie van vrijwillige prostitutie te onderscheiden. De zaak rondom de groep Dürdan bevestigde dit nog eens 9. Dit criminele netwerk buitte zo’n 120 vrouwen uit, en kon jarenlang hun gang gaan binnen de vergunde sector. Ondanks de strengere wet en regelgeving blijft mensenhandel moeilijk vast te stellen. Legalisering in de prostitutie heeft georganiseerde misdaad niet verdreven 10. In tegendeel: het zou zelfs lastiger zijn geworden om mensenhandel te bestrijden. Landen die prostitutie legaal hebben gemaakt, zouden dan ook meer meldingen hebben van instroom mensenhandel 11. Een rapport van Europol omschrijft Nederland als een ‘belangrijke markt voor mensenhandelaren’, omdat ‘de vraag naar goedkope seksuele diensten en arbeid er hoog is’ 12.

Mensenhandel in Nederland: Comensha

CoMensha registreert de aanmeldingen van (mogelijke) slachtoffers van mensenhandel 13. Elk jaar publiceren de stichting een jaaroverzicht van deze cijfers. Meer informatie over deze cijfers en wat CoMensha nog meer doet, kun je vinden op mensenhandel.nl. Er zijn meerdere uitbuitingsvormen: seksuele dienstverlening, ‘gereguleerde’ arbeid of dienstverlening, bedelarij, criminaliteit en het afstaan van organen. Eén van de jarenlange trends is dat de meeste vrouwelijke slachtoffers van mensenhandel worden aangetroffen in de categorie ‘seksuele dienstverlening’. In 2017 zijn er 1.076 slachtoffers van mensenhandel aangemeld, waarvan 62% van de meldingen uit de seksuele dienstverlening komen en 75% van de slachtoffers vrouw zijn.

Mensenhandel in Nederland: Nationaal Rapporteur

De Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld Tegen Kinderen publiceerde in 2017 de Slachtoffermonitor mensenhandel 2012-2016 14. Hierin deed ze voor het eerst een uitspraak over het geschatte aantal slachtoffers van mensenhandel in Nederland. Zij heeft berekent dat dit getal waarschijnlijk vijf keer zo groot is als het aantal geregistreerde slachtoffers. Dat komt voor de periode 2012-2017 neer op ongeveer 6.250 slachtoffers per jaar.

Prostitutie normaliseren 

Het normaliseren van prostitutie in 2000 was vooral bedoeld om de positie van mensen in de prostitutie te verbeteren. Toen dit beleid van de overheid in 2006 werd geëvalueerd, werden er echter geen verbeteringen gevonden in de positie van mensen in de prostitutie 15. Er werd onder andere gekeken naar de arbeidsverhoudingen, het emotioneel welbevinden en tevredenheid met het inkomen van mensen in de legale sector. In 2014 werd er opnieuw naar de positie van de mensen in de prostitutie gekeken 16. Als opvallend verschil tussen beide evaluaties wordt in het tweede rapport genoemd dat er ten opzichte van 2006 een verbetering lijkt te zijn op het gebied van roken, alcoholgebruik en sporten. Desalniettemin was zowel in 2006 als in 2014 de gezondheid en het welbevinden van mensen in de legale prostitutie slechter dan dat van de gemiddelde Nederlandse burger. Bovendien werd uit beide evaluaties duidelijk dat een meerderheid van de ondervraagden over 5 jaar niet meer in de prostitutie wilde werken.

Het alternatief: de seksuele exploitatie benadering

Het idee 

In Zweden is sinds 1999 het kopen van seks verboden 17. Deze wet kwam tot stand na onderzoek naar mensen in de prostitutie en mensen die seks kopen. Hieruit bleek dat de mensen (veelal vrouwen) in prostitutie daar terecht komen door hun sociale en economische omstandigheden. Prostitutie wordt daarom gezien als ongelijkwaardig en onlosmakelijk verbonden met mensenhandel. De taak van de overheid is om hen te beschermen voor mensen die misbruik willen maken van hun situatie. Dit doet de overheid door het probleem aan te pakken vanuit de vraag, de sekskoper. Dit model wordt vaak gekoppeld aan de seksuele exploitatie-benadering die de nadruk legt op de afwezigheid van een keuze voor mensen in de prostitutie.

De uitvoering 

Naast het criminaliseren van het kopen van seks, is een belangrijk onderdeel van de wet het decriminaliseren van mensen in de prostitutie 18. Mensen in de prostitutie worden niet vervolgd, maar hen wordt hulp geboden 19. Hulpverlening, voor zowel mensen in de prostitutie als sekskopers, is dan ook een belangrijk onderdeel van deze benadering. Ook bewustwordingscampagnes over prostitutie zijn deel van de uitvoering van de wet. Tot slot worden derden die verdienen aan prostitutie ook gecriminaliseerd. Zowel het adverteren voor prostitutie als het verdienen aan het prostitueren van anderen zijn verboden.

Gevolgen

Uit evaluaties in zowel Zweden als Noorwegen (waar het Zweedse model is overgenomen) blijkt dat het aantal sekskopers is gedaald, er minder prostitutie is en minder mensen in de prostitutie terechtkomen. Er zijn aanwijzingen dat het voor mensenhandelaren minder aantrekkelijk is om naar deze landen te exporteren 20. Daarnaast is straatprostitutie verminderd en zijn er geen aanwijzingen dat de prostitutie ondergronds is gegaan. Ook is er geen bewijs gevonden dat er meer geweld is tegen vrouwen in de prostitutie dan vóór de ingang van de wet. Een bijzonder gevolg in Noorwegen is dat jongere mensen na invoering van de wet negatiever tegenover het kopen van seks staan 21. De wet lijkt dan ook ook een normatieve werking te hebben.

Seksuele exploitatie versus sex werk benadering

Sekswerk benadering: Prostitutie als oudste beroep 

Seksuele exploitatie benadering: Prostitutie als oudste vorm van onderdrukking

  1. MacKinnon, C. A. (2011). Trafficking, Prostitution, and Inequality. Geraadpleegd van http://harvardcrcl.org/wp-content/uploads/2011/08/MacKinnon.pdf
  2. Ministerie van Justitie. (1997). Wijziging van het Wetboek van Strafrecht, enige andere wetboeken en enige wetten (opheffing algemeen bordeelverbod). Geraadpleegd van https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-1999-464.html
  3. Daalder, A.L. (2007). Prostitution in the Netherlands since the lifting of the brothel ban. Geraadpleegd van https://repository.tudelft.nl/assets/uuid:a0ca309e-9739-49a9-a803-9820a8de0fa5/ob249a-fulltext_tcm44-83466.pdf
  4. Comensha. (z.j.). Wat is mensenhandel? Geraadpleegd van www.mensenhandel.http://mensenhandel.nl/pagina/mensenhandel “Nederland verstaat onder mensenhandel het werven, vervoeren, overbrengen, opnemen of huisvesten van een persoon, met gebruik van dwang (in brede zin) en met het doel die persoon uit te buiten.”
  5. Comensha. (z.j.). Wat is mensenhandel? Geraadpleegd van www.mensenhandel.http://mensenhandel.nl/pagina/mensenhandel
  6. CKM. (z.j.) Mensenhandel. Geraadpleegd van http://www.ckm-fier.nl/Feiten-en-cijfers.ashx
  7. Comensha. (z.j.). Wat is uitbuiting? Geraadpleegd van http://mensenhandel.nl/pagina/wat-is-uitbuiting
  8. Daalder, A.L. (2007). Prostitution in the Netherlands since the lifting of the brothel ban. Geraadpleegd van https://repository.tudelft.nl/assets/uuid:a0ca309e-9739-49a9-a803-9820a8de0fa5/ob249a-fulltext_tcm44-83466.pdf
  9. KLPD. (2008). Schone Schijn: De signalering van mensenhandel in de vergunde prostitutiesector. Geraadpleegd van https://www.om.nl/publish/pages/17709/klpd_sneep_low_res_tcm5-968601.pdf
  10. Huisman, W., & Kleemans, E. R. (2014). The Challenges of fighting sex trafficking in the legalized prostitution market of the Netherlands. Geraadpleegd van https://link.springer.com/article/10.1007/s10611-013-9512-4
  11. Cho, S.-Y., Dreher, A., Neumayer, E. (2013). Does Legalized Prostitution Increase Human Trafficking? Geraadpleegd van https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2012.05.023
  12. Europol (2016). Situation Report Trafficking in human beings in the EU. Geraadpleegd van https://www.europol.europa.eu/publications-documents/trafficking-in-human-beings-in-eu
  13. Comensha. (2018). Mensenhandel in Nederland: Het beeld van 2017. Geraadpleegd van https://view.publitas.com/comensha/comensha-het-beeld-van-2017/page/1
  14. Dettmeijer-Vermeulen, C.E., Hageman, S.E., & Kragten-Heerdink, S.L.J. (2017). Slachtoffermonitor mensenhandel 2012-2016. Geraadpleegd van https://www.nationaalrapporteur.nl/binaries/Slachtoffermonitor%20mensenhandel%202012-2016_Nationaal%20Rapporteur%20(i)_tcm23-285357.pdf
  15. Daalder, A.L. (2007). Prostitution in the Netherlands since the lifting of the brothel ban. Geraadpleegd van https://repository.tudelft.nl/assets/uuid:a0ca309e-9739-49a9-a803-9820a8de0fa5/ob249a-fulltext_tcm44-83466.pdf
  16. Daalder, A.L. (2015). Prostitutie in Nederland anno 2014. Geraadpleegd van https://www.wodc.nl/binaries/cahier-2015-1-volledige-tekst_tcm28-73288.pdf
  17. Waltman, M. (2011). Prohibiting Sex Purchasing and Ending Trafficking: The Swedish Prostitution Law. Geraadpleegd van https://repository.law.umich.edu/mjil/vol33/iss1/507
  18. MacKinnon, C. A. (2011). Trafficking, Prostitution, and Inequality. Geraadpleegd van http://harvardcrcl.org/wp-content/uploads/2011/08/MacKinnon.pdf
  19. Ekberg, G. (2014). The Swedish Law That Prohibits the Purchase of A Sexual Service: Best Practices for Prevention of Prostitution and Trafficking in Human Beings. Geraadpleegd van http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1077801204268647?journalCode=vawa
  20. Evaluation of Norwegian Legislation Criminalizing the buying of sexual services (summary) (Noorwegen) & Waltman, M. (2011). Prohibiting Sex Purchasing and Ending Trafficking: The Swedish Prostitution Law. Geraadpleegd van https://repository.law.umich.edu/mjil/vol33/iss1/507 (Zweden)
  21. Kotsadam, A., & Jakobsson, N. (2010). Do laws affect attitudes? An assessment of the Norwegian prostitution law using longitudinal data. Geraadpleegd van https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/22823
De reactie van staatssecretaris Ankie Broekers-Kno De reactie van staatssecretaris Ankie Broekers-Knol (VVD) op het debat in de Tweede Kamer was teleurstellend voor Exxpose. Niet in de eerste plaats omdat we het niet met haar conclusie eens waren - maar vooral omdat het leek alsof ze zich niet in het onderwerp had verdiept, niet openstond voor nieuwe ideeën van een jonge generatie, en het debat niet goed leek te hebben gevolgd.
Lees via de link in bio onze blog met een aantal quotes van de staatssecretaris, en onze reactie daarop.
Reactie op Attje Kuiken “Legalisering heeft nie Reactie op Attje Kuiken

“Legalisering heeft niet gebracht wat we 10 jaar geleden hadden gehoopt.” Attje vertelt dat een ‘sekswerker’ met haar het volgende deelde: “Ik ben 1 van de 5% van de sekswerkers die dat echt volledig vrijwillig doen. Het is een grote boeven bende.” Attje wil het voor deze 5% goed regelen en constateert dat we dan nu nog niet doen. Wat haar betreft gaan we op zoek naar een Nederlands model door met een open blik te kijken naar enerzijds het Zweeds model en anderzijds bijvoorbeeld het Nieuw Zeelands model. Ook roept ze op mensenhandel niet alleen politiek te bestrijden maar echt te kijken wat er nodig is. 

Dat juichen wij natuurlijk van harte toe. Als wij met een open blik kijken naar de prostitutie wereld vragen we ons af hoever we als politiek willen gaan om prostitutie als beroep in stand te houden. Als een kleine minderheid er vrijwillig voor zou kiezen. Als daardoor 95% van overige mensen eraan onderdoor gaat. Als blijkt dat prostitutie in zichzelf schade toebrengt (dit is een niet te negeren feit waarvoor momenteel te weinig aandacht voor is). En stel je voor dat het lukt om alleen mensen in de prostitutie te hebben die daar vrijwillig voor kiezen, als alleen die 5% in de prostitutie zou blijven, hoe ziet dat er dan uit? Dat zijn heel weinig mensen. Die kunnen nooit aan de vraag voldoen die we creëren door het kopen van seks legaal te houden. 

We blijven dan als als overheid erkennen dat je consent kunt afkopen van anderen, waardoor er geen verandering komt in hoeveel mensen denken dat seks kopen oké is. Door het kopen van seks strafbaar te stellen, zeg je dat prostitutie schade berokkend aan de ander. En gaan mensen anders denken over prostitutie. Wat strafbaar is, is dat je mensen schade berokkend, niet of iemand geregistreerd is of niet. 

Kortom, willen we deze vorm van geweld tegen voornamelijk vrouwen in stand houden omdat een hele kleine groep dat nu eenmaal wil? Hoe leggen we dit uit aan de volgende generatie? Hoe leggen we uit dat je in Nederland consent kunt afkopen?
FACTCHECK OP UITSPRAKEN VAN KAMERLEDEN. #4 - Niels FACTCHECK OP UITSPRAKEN VAN KAMERLEDEN. #4 - Niels van de Berge, GroenLinks 

‘In hoeverre is uitbuiting in sekswerk anders is dan uitbuiting van Oost-Europese immigranten in de tuinbouw?’ 

Niels duidde in zijn speech meerdere malen dat hij partij kiest voor de mensen die zelf voor de prostitutie kiezen. In zijn bewoording kun je terughoren dat hij mensen in de prostitutie moeilijk vindt voor te stellen als slachtoffer. Hij is blijkbaar slecht op de hoogte van het werkelijke aantal van geweldplegingen, uitbuiting en mensenhandel in de prostitutiebranche.

Tuinbouw en prostitutie
Neem een van de problemen waar mensen in de prostitutie tegen aanlopen: verkrachting. In de tuinbouw vindt nooit zoveel verkrachting plaats als in de prostitutie. Waar een vrouw in de prostitutie te maken heeft met een enorm hoge kans op verkrachting, is dit in de tuinbouw zelden het geval. Wanneer er zoveel verkrachting in de tuinbouw van paprika’s zou plaatsvinden, en dit gelinkt was aan de aard van het plukken van die paprika’s, denken wij dat het paprika-plukken wel degelijk was afgeschaft.

Hij noemt bijvoorbeeld “de kwetsbare sekswerkers die het slachtoffer zijn van mensenhandel”. Wanneer je inhoudelijk gaat kijken naar wat hij zegt is dat absurd. Hij noemt namelijk vrouwen die dagelijks verkracht worden ‘kwetsbare sekswerkers’. Daarmee zegt hij nog steeds dat deze persoon nog steeds een ‘werker’ is en ‘seks’ heeft. Terwijl iemand die verkracht wordt geen seks heeft en echt niet aan het werk is.

Ongelijkheid tussen man en vrouw 
De ongelijkheid tussen man en vrouw is enorm in de prostitutie. In de tuinbouw is dit heel anders. Bij prostitutie wordt het consent van kwetsbare vrouwen (90%) afgekocht door mannen (95%).

Empowerment
Zijn oplossing voor het probleem van deze kwetsbare mensen is dan ook om ze meer arbeidsrechten te geven. Hiermee zegt hij eigenlijk: Wanneer je dagelijks seksueel misbruikt wordt in de prostitutie, vind ik het een oplossing als je ervan leert te genieten, en stabieler wordt onder het misbruik. Ik wil je meer rechten geven in jouw penibele situatie, maar ik ga je probleem niet bij de misbruiker (sekskoper) aanpakken.
FACTCHECK OP UITSPRAKEN VAN KAMERLEDEN. #3 - Gidi FACTCHECK OP UITSPRAKEN VAN KAMERLEDEN. #3 - Gidi Markuszower, PVV

‘Ik zie het causale verband niet tussen het strafbaar stellen van sekskopers en het effectief bestrijden van mensenhandel.’

Het gelijkheidsmodel stelt zowel de sekskoper als pooiers en exploitanten strafbaar. Door prostitutie te legaliseren, hebben we hier een walhalla gemaakt voor mensenhandelaren. Ze zijn onder de huidige wetgeving ontzettend moeilijk verantwoordelijk te houden, en de bewijslast ligt bij het slachtoffer. Zolang het kopen van seks legaal is, is het mogelijk om de grenzen hiervan op te zoeken en verder te exploiteren. Het is bekend dat mensenhandelaren weg blijven van landen waar het gelijkheidsmodel is doorgevoerd. Zoals Anne Kuik (CDA) ook aankaartte: het succes bewijst zich onder andere in Frankrijk waar het aantal procedures tegen mensenhandelaren met 54% is gegroeid.
FACTCHECK OP UITSPRAKEN VAN KAMERLEDEN. #2 - Gidi FACTCHECK OP UITSPRAKEN VAN KAMERLEDEN. #2 - Gidi Markuszower, PVV

‘Meer politie, hardere straffen en de verhoging naar 21 jaar gaan de misstanden in prostitutie oplossen.’ 

Onze huidige aanpak van prostitutie en mensenhandel bewijst al 20 jaar lang dat ons model ineffectief is. Dat is niet omdat de politie zulk slecht werk levert, maar doordat de wetgeving die zij moeten handhaven ineffectief is. Wanneer je doet wat je altijd deed, krijg je wat altijd kreeg. De huidige Nederlandse wetgeving gaat mensenhandel nooit effectief bestrijden, omdat prostitutie en criminaliteit onlosmakelijk met elkaar verbonden blijken te zijn.
FACTCHECK OP UITSPRAKEN VAN KAMERLEDEN. #1 - Marti FACTCHECK OP UITSPRAKEN VAN KAMERLEDEN. #1 - Martijn Bolkestein, VVD.

“Regulering geef aan dat prostitutie in Nederland een erkend beroep is. Maar het zal nooit normaal worden. Het zal nooit een normaal beroep worden. De heer Segers zei al eens: we verwachten het niet in de kaartenbak van het UWV. Maar je kan niet het beroep eerst reguleren, en de klandizie ervan vervolgens verbieden.”

Martijn gaf hiervoor geen onderbouwing. Waarom kun je de omstandingheden van de vrouwen niet zo goed mogelijk maken, en tegelijkertijd het kopen van seks verbieden? Dit is namelijk precies wat er is gebeurd in Zweden, Noorwegen, Frankrijk - en noem de landen maar op. Een land dat de realiteit van prostitutie ként, en de onvrijheid van de meeste vrouwen in prostitutie, kan er zeker voor kiezen om hun machtspositie te vergroten. Het strafbaar stellen van het kopen van seks is in Zweden, maar zeker in Frankrijk, niet te scheiden van het grote aanbod van hulp (bij uitstappen) en goede gezondheidzorg, en het versterken van de rechten van de mensen in prostitutie. Dat is juist de kern van het gelijkheidsmodel: de verkoper krijgt alle rechten en het voordeel van de bewijslast, de koper niet. Het zogenoemde ‘reguleren’ dat Nederland de afgelopen twintig jaar heeft gedaan, heeft alleen maar ellende en enorme toename van mensenhandel tot gevolg gehad.
Vandaag wordt er in de Tweede Kamer gestemd over d Vandaag wordt er in de Tweede Kamer gestemd over de ingediende moties. We hopen dat de nieuwe, beproefde ideeen het oude patriarchaat opzij mogen duwen. Maar ook als Nederland er nog niet aan wil: laten we het kopen van seks altijd ontmoedigen en de last van prostitutie zoveel mogelijk bij kopers, pooiers en handelaren leggen, in plaats van bij de vrouwen.
Een veelgehoorde vraag is of wij blij zijn met de Een veelgehoorde vraag is of wij blij zijn met de uitkomst van het debat. Er zijn drie moties ingediend waarover morgen wordt gestemd, en de staatssecretaris zal een onderzoek instellen naar de prostitutiewetgeving in verschillende landen, zowel Zweden, Noorwegen en Frankrijk als ook landen waar het stukken slechter is geregeld, bijvoorbeeld Nieuw-Zeeland. Of we daar blij mee zijn, ligt geheel aan de vraagstelling van het onderzoek. Gaat men het effect van de wetgeving op de vraag naar prostitutie en mensenhandel onderzoeken 👍🏽, of gaat men alleen de mondige ‘sekswerkers’ en pooiers vragen hoe ze het liefste hun werk doen 👎🏽... Het blijft dus de vraag of dit onderzoek uiteindelijk meer gendergelijkheid en minder prostitutie gaat brengen.

Toch zijn we, hoewel we tijdens en na het debat merkten hoe weinig veel Kamerleden en de media het Zweedse model écht begrijpen en zich willen verdiepen, blij dat er nu echt over móest worden gedebatteert. We zijn blij met de volledige steun van SGP, CU en CDA. Toch weten we dat in andere landen dit beleid als zeer progressief wordt gezien, en hooen we dat de andere partijen met de tijd gaan leren dat consent inderdaad niet te koop moet zijn, en prostitutie en mensenhandel moet krimpen in plaats van groeien. 

Het debat over slavernij werd uiteindelijk niet gevoerd op onderzoek (hebben de slaven het nu écht zo slecht op de plantages, of hebben ze meer medicijnen nodig?) maar op de vraag: vinden we het oké dat mensen te koop zijn en is slavernij niet ongelijkwaardig? Die vraag moet onze overheid zichzelf stellen, en wij blijven hem stellen, als jonge, nieuwe generatie.
“Come senators, congressmen Please heed the call “Come senators, congressmen
Please heed the call
Don't stand in the doorway
Don't block up the hall
For he that gets hurt
Will be he who has stalled
There's a battle outside ragin'.
It'll soon shake your windows
And rattle your walls
For the times they are a-changin'.
- Bob Dylan

OVER ONS

Exxpose is een beweging van jonge mensen die de realiteit van prostitutie aan het licht brengt. Samen werken we aan een samenleving zonder vraag naar prostitutie en mensenhandel.


GET SOCIAL

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Meer

  • Contact
  • Over
  • Doneren
  • ANBI
  • English

Copyright 2020 EXXPOSE | info@exxpose.nl